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The three Marys at the Empty Tomb by Jan van Eyck or Hubert van Eyck, ca. 1425-1435. Museum Boijmans-Van Beuningen, Rotterdam, The Netherlands.

I’m in movie script mode again today. While I don’t know this for sure at all, I think that early in 1725, Bach had probably already decided to not to let things get as crazy as last year (in 1724) around Easter. That year, he had seriously run out of time, and had to adjust many of his plans. Gardiner thinks this happened because the writing, rehearsing, and performing of his Passion according to St. John had taken Bach much more time than he thought, and had forced him to make several shortcuts in the weeks ahead. Read more about all this in my post about Easter 1724 and subsequent posts.

 

So I imagine that this year, in 1725, Bach must have been planning ahead. Without any more “old” Easter cantatas in his portfolio, he had to have something else ready for the choir and orchestra to rehearse alongside the Passion for Good Friday, whatever that Passion was going to be.

So when the friendly Duke Christian von Sachsen-Weissenfels asked for some Tafelmusik to be performed for his 44th birthday on February 23, 1725, Bach might very well have thought from the beginning: perfect, that music can double as an Oratorio for Easter Sunday.

Listen to Herreweghe’s recording of the Easter Oratorio here on YouTube. Soloists are Barbara Schlick, soprano; Kai Wessel, alto; James Taylor, tenor; and Peter Kooy, bass.

Find the text here, and the score here.

The Tafelmusik for Duke Christian became Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen, also known as Schäferkantate, BWV 249a. When recycling this into the Easter Oratorio, Kommt, eilet und laufet BWV 249, Bach kept the  cheerful opening sinfonia and the exquisite, plaintive adagio, two instrumental movements that were probably originally from a concerto he wrote in Köthen. He also kept the music of the opening and closing chorus, and of all the arias, only changing the text.

Here you can see how little he did change the text in this table, courtesy of Eduard van Hengel:

Schäferkantate (BWV 249a, 23/2/25) Oster-oratorium (BWV 249, 1/4/1725)
3.
Entfliehet, verschwindet, entweichet, ihr Sorgen
verwirret die lustigen Regungen nicht!
Lachen und Scherzen
erfüllet die Herzen
die Freude malet das Gesicht.

5. Hunderttausend Schmeicheleien
wallen jetzt in meiner Brust.
Und die Lust
so die Zärtlichkeiten zeigen,
kann die Zunge nicht verschweigen.

7. Wieget euch, ihr satten Schafe,
in dem Schlafe
unterdessen selber ein!
Dort in jenen tiefen Gründen,
wo schon junge Rasen sein,
werden/wollen wir euch wieder finden.

9. Komm doch, Flora, komm geschwinde,
hauche mit dem Westenwinde
unsre Felder lieblich an!
Daß ein treuer Untertan
seinem milden Christian
Pflicht und Schuld bezahlen kann.

11. Glück und Heil
bleibe dein beständig Teil!
Großer Herzog, dein Vergnügen
müsse wie die Palmen stehn,
die sich niemals niederbiegen,
sondern bis zum Wolken gehn!
So werden sich künftig
bei stetem Gedeihen
die deinen mit Lachen
und Scherzen erfreuen.


Kommt, eilet und laufet, ihr flüchtigen Füße,
Erreichet die Höhle, die Jesum bedeckt!
Lachen und Scherzen
Begleitet die Herzen,
Denn unser Heil ist auferweckt.

Seele, deine Spezereien
Sollen nicht mehr Myrrhen sein.
Denn allein
Mit dem Lorbeerkranze prangen,
Stillt dein ängstliches Verlangen.

Sanfte soll mein Todeskummer,
Nur ein Schlummer,
Jesu, durch dein Schweißtuch sein.
Ja, das wird mich dort erfrischen
Und die Zähren meiner Pein
Von den Wangen tröstlich wischen.

Saget, saget mir geschwinde,
Saget, wo ich Jesum finde,
Welchen meine Seele liebt!
Komm doch, komm, umfasse mich;
Denn mein Herz ist ohne dich
Ganz verwaiset und betrübt.

Preis und Dank
Bleibe, Herr, dein Lobgesang.
Höll und Teufel sind bezwungen,
Ihre Pforten sind zerstört.
Jauchzet, ihr erlösten Zungen,
Dass man es im Himmel hört.
Eröffnet, ihr Himmel,
die prächtigen Bogen,
Der Löwe von Juda
kommt siegend gezogen!

In order to tell the story of two Marys (yes I realize the painting I use here has three Marys – each Gospel has a different version of this story), Peter, and John finding the empty tomb, Bach added recitatives in between the arias. Note that he doesn’t write a part for an evangelist, the way he did that in his Passions and also in the Christmas Oratorio.

Wieneke Gorter, April 1, 2018.